Extaze 5: Kijken
Neem Extaze 5 ter hand en kijk. Bij daglicht, bij schemerlicht, bij kunstlicht, bij kaarslicht, telkens zie je het anders. De draaiing op de cover, telkens anders van kleur, van beweging, een toverwerveling. Sluit je ogen en open ze: je ziet iets anders in het beeld op de voorkant. Knipper met je ogen: weer iets anders. Met de woorden op het papier tussen voor- en achterkaft hetzelfde. Kijk met Barney Agerbeek naar het portret van een vrouw, geschilderd door Piet Ouborg. Zie je in je ooghoek hetzelfde als wat Barney ziet? Of iets anders? Kijk met Wim Willems terug in het verleden naar de kring van schrijvers rond Willem Kloos. Herken jij de associatie die deze terugblik bij Willems opriep? Of zie je iets anders? Bekijk de ansichtkaarten die Ilona Verhoeven voor je heeft uitgespreid op de pagina’s 73 en 74. Zoals ze de foto’s beschrijft, zie jij ze ook zo? Of zie je ze anders? Kijk je, net als de beschouwster in Arjen van der Meijgaard’s verhaal De zwemmer weg als de zwemmer zich in de verte van zijn zwembroek ontdoet, of niet, en zo wel, zie je de zwemmer dan toch met je geestesoog? Teken je wel eens vluchtige indrukken met je vinger op je telefoon, zoals Babette Wagenvoort soms doet? Het vluchtige latend wat het is? Of het uitwerkend naar believen, onafhankelijk van de realiteit van het weergegeven object?
Extaze 5 gaat over kijken, neem het ter hand en kijk, maak je eigen Extaze.
NATURE-CAUGHT
Hoeveel ‘natuur’ kom je als
hedendaags (stads-)mens tegen?
Sind april 2011 probeert beeldend
kunstenaar Babette Wagenvoort
zoveel mogelijk natuur te vangen.
Vanuit trein, huis, atelier, restaurant
en andere plekken tekent zij de
vluchtige indrukken met de vinger
op haar telefoon.