Op donderdag 13 september werd de nieuwe Extaze: ‘Stad en ommeland’
gepresenteerd in de Houtrustkerk in Den Haag.
Stad en ommeland
ESSAYS
In zijn essay ‘Berlage: de stad als vorm’ betoogt Carel Weeber dat de invloed van
de architect en stedenbouwkundige H.P. Berlage (1856–1934) in onze tijd heeft geleid
tot een door de overheid gestuurde programmering van collectieve woningproductie en
andere stedelijke voorzieningen, waardoor het grid (een veld, opgebouwd uit repeterende
rechthoeken) als handige onderlegger voor een stedelijk patroon op de achtergrond
is geraakt – met alle ongewenste gevolgen van dien.
Hester van Gent stelt in ‘Boomstede’ vast dat stad en ommeland nooit van elkaar
gescheiden waren, maar altijd al met elkaar verweven. Een gewas dat zich nooit iets
van die vermeende scheiding heeft aangetrokken, is de boom, die overal in de stad
te vinden is. Van Gent legt uit waarom stadsbewoners de boom altijd in hun omgeving hebben opgenomen en in het geweer komen wanneer bomen worden gekapt.
In de chaotische, luidruchtige stad Berlijn is de vos binnengekomen,
schrijft Ilona Verhoeven in ‘Ruige straten, wilde buren’. Door de onverschilligheid van
de Berlijners tegenover de vos en de vele andere diersoorten in de stad gedijt
de stadsnatuur. Leven en laten leven.
Jack van der Weide beschrijft in ‘Willem van Genk gaat naar Moskou’ het leven
van deze schizofrene outsiderkunstenaar, en memoreert diens vroeg geuite verlangen
om een reis naar Moskou te maken. Zijn belangrijkste thema, macht en controle,
zal met deze voorkeur te maken hebben gehad.
In ‘Tussenland’ introduceert Jan-Hendrik Bakker het begrip ‘privélandschappen’.
Dat zijn mentale landschapjes die vanuit de ‘echte’ wereld bij ons zijn binnengekomen
en zich genesteld hebben in onze geest. Ze zijn gebonden aan de ervaring van een
individu of hooguit van een paar personen.
Bij het beeld van Rotterdam in een lachspiegel kun je je het Rommeldam van
Marten Toonder voorstellen, vindt Manuel Kneepkens. Het geestelijk leven,
de poëzie, de politiek, de wetenschap en de beeldende kunst zouden zeker geholpen
zijn met de creativiteit (‘de list’) van Tom Poes.
In ‘De nacht maakt alle katten grijs’ herbeleeft Léon Hanssen zijn bezoek in 1987 aan
de historicus Golo Mann in het huis van diens vader, Thomas Mann,
aan het meer van Zürich.
KORTE VERHALEN
Femke Baljet
Annette van ’t Hull
Boudewijn van Houten
Hans Muiderman
Ishana Sayag
Adje Steijn
GEDICHTEN
Carla Bogaards
Aly Freije
Heidi Koren
Lisa Rooijackers
Merel van Slobbe
Bert Struyvé
BEELD
Matilde Everaert
Pingback: Hester van Gent » Archives » Boomstede – literair tijdschrift Extaze # 27 – september 2018